Վերջերս թարմացվել են

Մամուլը մեր մասին «Համակարգչից այն կողմ կա աշխարհ, որը գունեղ է, համեղ, շոշափելի...»

«Համակարգչից այն կողմ կա աշխարհ, որը գունեղ է, համեղ, շոշափելի...»

1.02.2013, irates.am

ԱՐՄԻՆԵ ՀԱՅՐԱՊԵՏՅԱՆԻ «Ես ետ կգամ», «Բարև» ալբոմներում տեղ գտած երգերը լայն ճանաչում ունեն հեղինակային երգի սիրահարների շրջանում: Նա իր ունկնդրին պատրաստվում է ներկայացնելու ևս երկու ձայներիզ: Երգացանկը կազմված է: Երգերը չեն կրկնվում: Մի սկավառակում տեղ է գտնելու չարաճճի, բարկացկոտ երգերի շարքը, մյուսում` լիրիկական: Տեսահոլովակ նկարահանելու առաջարկ է ստացել: Հեղինակ-կատարողի խոսքով` դրանք նորից կլինեն ստեղծագործություններ` ուղղակի եռաչափ ձևաչափով և տեսանելի:

Արմինե Հայրապետյանը մասնագիտությամբ հնագետ է, մասնակցում է հնագիտական արշավների, դասախոսում է Երևանի պետական համալսարանում: Ծառայում է զինված ուժերում:
-Հեղինակային երգի ուրբաթօրյա երեկոներն անցկացվում են Թումանյան 40 հասցեում գտնվող «The Club» ակումբում: Իսկ հնարավո՞ր է հեղինակային երգը ներկայացնել մեծ դահլիճներում:
-Իհարկե հնարավոր է, ես ավելի քան համոզված եմ, որ մենք հանդիսատես շատ ունենք Հայաստանում` շնորհիվ մեզնից առաջ եղած ջահակիրների: Մենք էլ, բնական է, մեր լուման ունենք, բայց այն սերը, որ հեղինակային ժանրի հանդեպ առաջացրել է Ռուբեն Հախվերդյանը, թերևս, անհամեմատելի է: Ժողովուրդը սիրում է այս ժանրը: Համերգներ ենք ունեցել Հայաստանի տարբեր քաղաքներում, Արցախում: Մենք մեծ գովազդ իրականացնել չենք կարող, բայց եթե հնարավոր է լինում տեղեկացնել, մարդիկ մեծ հաճույքով գալիս են, անգամ ասում են` ինչո՞ւ չկաք հեռուստաեթերում:
Մեր հանդիսատեսը բավական լավ ճաշակ ունի, պարզապես հեռուստատեսությամբ այլ բան է թելադրվում, շոու-բիզնեսը գրավել է եթերը:
-Դրսում համերգներ ունեցե՞լ եք:
-Երկու համերգ եմ ունեցել Շվեյցարիայում և Ֆրանսիայի Լիոն քաղաքում: Դրանք կամերալ համերգներ էին` 50-100 հոգու համար. նախատեսված չէին իբրև համերգային գործուղումներ, աշխատանքի բերումով էի Եվրոպայում: Ի դեպ, Լիոնում համերգը կազմակերպեցին իմ ֆրանսիացի հնագետ գործընկերները: Հայկական համայնքի համար կազմակերպվող համերգների պատասխանատուն բավական փշոտ ընդունեց ինձ, քանի որ անունս ոչինչ չէր ասում, և փորձ էլ չէր արել գոնե լսելու ձայնագրությունը: Հետագայում ստիպված եղավ խոստովանելու, որ չէր սպասում համայնքի նման ջերմ ընդունելությունը: Լիոնում նույն ժամանակ ես ունեցա մեկ այլ` հակադրվող, հաճելի արկած. հայկական ռադիոյի անձնակազմը կենդանի կատարմամբ համերգ և ռադիոհարցազրույց կազմակերպեց: Առայսօր ժամանակ առ ժամանակ Լիոնի հայկական ռադիոյով հեռարձակում են երգերս: Ինձ համար հաճելի բացահայտում էր նաև այն, որ սփյուռքում հեղինակային երգը «Վանա ձայն» հաղորդման շրջանակում դեռ 1990-ականներից ներկայացվում է Հարրի Դավիդյանի ջանքերով: Ամռանը Հայաստան կատարած իր այցելության ժամանակ, երբ ես ծանոթանում էի այս զարմանալի համեստ և խորագիտակ անձնավորության հետ, պարզվեց, որ նա Արմինե Հայրապետյանին վաղուց, դեռ 1999-ից ճանաչում և սիրով ունկնդրում է: Իսկ մենք այստեղ ապրում ենք և չգիտենք` մեզ ուզո՞ւմ են լսել, թե՞ ոչ:
-Հեղինակ-կատարողները` բարդերը, մեծ թիվ չեն կազմում, առավել ևս` կին բարդերը: Կա՞ն անուններ, թե՞ եզակի եք, այնուամենայնիվ:
-Իհարկե կան: Ինձ հաճախ են ներկայացնում որպես ներկայումս հեղինակային երգի ասպարեզում միակ կին անձնավորության: Բոլորովին այդպես չէ: Լիլիթ Պիպոյանին բոլորը գիտեն, և շատ սիրված է: Շատերը կհիշեն Մարիետա Բադալյանին, ով հեղինակային երգի վաղ ակունքներում է կանգնած, անգամ` նվագող կնոջ կերպարը շատերի մեջ անմիջապես նրան է առնչվում: Նա ռոմանսներ էր կատարում, ունի նաև բավական թվով հեղինակային երգեր: Կան և երիտասարդները` Լիլիթ Սարգսյան, Տաթև Խաչատրյան և այլք: Տաթևիկ Աղամիրյանը հեղինակային ժանրում բավական երկար ժամանակ և հաջողությամբ ներկայացավ: Վատահ եմ, որ նրան մենք դեռ «հետ կբերենք»: Հեղինակային երգի ասպարեզը արվեստի մի այնպիսի ճյուղ է, ուր դու սոսկ կատարող չես, դա մտածողության ձև է, կենսակերպ: Ես «երգող պոետ» բառաձևն եմ սիրում օգտագործել: Ռուբեն Հախվերդյանը մի անգամ ինձ ասաց. «Դա այլևս ճակատագիր է, և արդեն չես կարող կանգ առնել»: Ես համամիտ եմ: Յուրահատուկ ժանր է: Որևէ մեկը չի կարող ընդմիշտ անհետանալ, եթե արդեն ստեղծագործում է:
-«Անչափելի դատարկություն»… Ձեր խոսքերն են: Երգը ծնվում է դատարկությունը լցնելո՞ւ համար:
-Դուք շատ յուրահատուկ երգ և այդ երգից շատ ճիշտ բառակապակցություն եք ընտրել` հարցը ձևակերպելու համար: Ես չեմ գրում դատարկությունը լցնելու կամ չափազանց խիտ իրավիճակը ցրելու համար: Ես գրում եմ, որովհետև հասունանում են զգացումներ, որոնց մասին հնարավոր չէ այլևս լռել: Ծառը բողբոջում է, բողբոջներն ուռչում են, ուռչում ու հետո պայթում, և դուրս են գալիս կանաչ, թարմ տերևներ կամ գեղեցիկ ծաղիկներ: Նույն կերպ ծնվում է երգս: Մարդուն հուզող ցանկացած ապրում կարող է «ծաղիկ տալ»:
-Ձեր բոլոր երգերը կարծես նախապատմություն ունեն:
-Նախապատմությունը ֆիզիկայի մեջ արտահայտված նյութական կետի նման է` անչափելի: Կապ չունի` մեկ գրա՞մ է, թե՞ հազար կիլոգրամ, կարող է նույն ազդեցությունն ունենալ: Հետաքրքիր մի նրբերանգ կարող է պատճառ դառնալ երգը գրելուն, հետագայում կարելի է պատմել այդ մասին: Բայց նախապատմություն ասելով` նկատի չունեմ, որ այդ երգերը կենսագրական են:
Ժամանակին հետաքրքիր հնարք էի գործադրում. իմ նկարագրած բնության մեջ կարողանում էի տեղադրել ինձ համար ցանկալի կերպարներն այնպես այլաբանորեն, որ խոսեմ բնության մասին, բայց իրականում դրանք մարդ-կերպարներ լինեն: Գուցե թվում է, թե հեշտությամբ եմ արտահայտվում, բայց կան թեմաներ, որոնց մասին երբեք բացեիբաց չեմ խոսում` ոչ երգի մեջ, ոչ առօրյա կյանքում, թեև չի եղել մի երգ իմ երգացանկից, որի գաղտնիքը ունկնդիրը չկարողանա ներքուստ բացահայտել:
-Երբ երգը սիրում են, այն դադարում է միայն հեղինակինը լինելուց: Ի՞նչ եք զգում, երբ «սեփականացնում» են Ձեր երգերը:
-Ես խանդի զգացում ունեցել եմ միայն մեկ բանի նկատմամբ: Դա իմ կիթառն էր: Չէի ուզում, որ մատ դիպչի: Իմ առաջին թանկ գործիքն էր, իհարկե, նկատի չունեմ արժեքը. հոյակապ հնչողություն ուներ, բոլոր երեկոները, միայնությունը կիսում էի այդ գործիքի հետ, և իսկապես խանդում էի: Ինչ վերաբերում է երգերին, ընդհակառակը, ուրախ եմ, երբ դրանք սիրվում են, անգամ ունկնդիրներիս մեջ կան մարդիկ, որոնց ճակատագրում երգս դերակատարում է ունեցել:
«Դու գնում ես» երգը, որ հայտնի է նաև «Թևերս» անունով, նվիրված է ամուսնուս` Արշակին: ՈՒնկնդիրներիցս մեկը մի առիթով հայտարարեց` «Թեև երգը նվիրել ես քեզ համար շատ թանկ ու սիրելի անձնավորության, ես այն իմն եմ համարում»: Դա ամենամեծ գնահատականն է ստեղծագործողի համար: -Ինքներդ ո՞ւմ երգերն եք լսում:
-Ժամանակ կար, որ իմ ականջին չէին դադարում հնչելուց Մեսչյանի երգերը: Ես մեծացել եմ Ռուբեն Հախվերդյանի երգերով: Շատ եմ սիրում Արմեն Մովսիսյանին, իմ ընկերներին բոլորին շատ-շատ եմ սիրում: Օրեր են լինում, երբ իմ առավոտը սկսվում է Վահան Արծրունիով, երեկոն ավարտվում է Քրիստ Մանարյանով: Վախթանգ Հարությունյանի, Արեգ Նազարյանի ձայներիզները մեքենայիս մեջ հաջորդաբար փոխում եմ: Երեխաներիս քնեցնում եմ Էդուարդ Զորիկյանի երգերով: Շատ ուրիշ սիրելի երգեր կան հեղինակային երգի այսօրվա երգացանկում:
-Երբեմն վեճեր են լինում, թե որ երգն ումն է: Նման վեճերը հեղինակ-կատարողների ներսո՞ւմ են ծագում, թե՞ հրահրվում են դրսից:
-Ինձ թվում է` արհեստականացված են այդ վեճերը, որովհետև ճշմարտությունը մեկն է. կամ գրել ես, կամ` ոչ, և նշվում է` ումն է խոսքը, ումը` երաժշտությունը: Կարծում եմ` հեղինակ-կատարողների միջև ընկերական վեճեր են լինում, որոնք, բնականաբար, հարթվում են:
-Հեղինակ-կատարողը և՛ երաժշտության, և՛ տեքստի հեղինակն է: Սա նույնպես քննարկման նյութ է դառնում, և երբեմն այլ հեղինակի բառերով ստեղծագործելը մեղադրանքի նման է հնչում:
-Կարծում եմ` խիստ պետք չէ տարանջատել, քանզի սեփական բառերով ստեղծագործողը կարող է բովանդակալից ասելիք գտնել նաև այլ հեղինակի մոտ, առավել ևս, որ հեղինակային երգը պատվերով չէ, այլ ստեղծագործական մղում և արվեստի ծնունդ է: ՈՒստի ի՞նչ կերպ կարող ենք զանազանել, թե այսինչ հեղինակը որ չափով է պոետ, որ չափով երգահան: Արվեստագետի մեծությունը նրանում է, որ կարողանա երաժշտությամբ լրացնել խոսքը և հակառակը:
-Նաև հնագետ եք. ի՞նչ եք փնտրել-գտել այդ ասպարեզում:
-Անցյալ տարի մոտ հինգ ամիս անցկացրի հնագիտական արշավախմբերում, դրանցից մեկը Երևանի տարածքում գտնվող Շենգավիթ հնավայրում էր, որ հինգ հազար տարեկան քաղաքատեղի է: Հայտնաբերված գտածոները մեր բոլոր սպասելիքները գերազանցեցին, հնագույն սրբարանի նշանակության կառույցներ ի հայտ եկան: Հնությունը շատ յուրահատուկ է. առնչվում ես հնագույն քաղաքակրթության տարրերի հետ, զգում ես` ինչպես են իրենք ապրել, պահ է լինում, երբ զգում ես անգամ` ինչպես են մտածել: Կառույցների կավածեփ հատվածների վրա մատնահետքեր կային. դրանք յուրօրինակ կամուրջներ են անցյալի և ներկայի միջև: Շատ հուզիչ է: Ինձ համար մի յուրատեսակ կապ կա ստեղծագործության և հնագիտական աշխատանքի միջև:
Մյուս պեղավայրը, որտեղ աշխատել եմ, Արարատյան դաշտավայրում էր` Մասիսի բլուր կոչվող հուշարձանն է, որ, ցավոք, այլևս բլուր չէ: Վերջին տասնամյակներում հողագործական աշխատանքները լրիվ վերացրել են հուշարձանի վերին շերտը` բլրային հատվածը: Դաշտի մեջ ներկայումս հերկովի տարածք է, որն էլ ավելի հին է, քան Շենգավիթի հնավայրը: Մ.թ.ա. 6-րդ հազարամյակի բնակատեղի է: Ես իսկական խենթ եմ դառնում, երբ աշխատում եմ հողի հետ: Իմ տարերքն է, իմ մտածողությունը: Տղաներս ազատ օրերին ինձ հետ գալիս էին պեղավայր, և փոքր լինելը չէր խանգարում, որ մեզ հետ հավասար աշխատեին:
-Եթե 1000 տարի հետո պեղեն մեր քաղաքը, ի՞նչ կգտնեն, ասենք, 21-րդ դարը արժևորող:
-Բնականաբար, կասեն, որ համակարգիչը տան պաշտամունքի առարկա է, որ դրված է եղել բոլոր կացարանների կենտրոնում, բջջայինները հմայիլներ են` չար աչքից պաշտպանող...
-Այսինքն, ըստ Ձեզ` համակարգիչներ չե՞ն լինի:
-Վստահ եմ, որ շուտով համակարգիչները կզիջեն իրենց տեղը ուրիշ բաների: Մարդիկ սկսել են հասկանալ, որ համակարգչից այն կողմ կա աշխարհ, որը գունեղ է, համեղ, շոշափելի:
-Պատմության թանգարանի նախաձեռնած ցուցադրությանը ինչպե՞ս եք վերաբերվում: Մարզերից բերված հուշարձանների մասին է խոսքը:
-Կան իրեր, գտածոներ, որ անտերության են մատնված: Միգուցե կարելի է բերել, խնամել և վերադարձնել իրենց տեղը: Բայց համալիրից, բնակավայրից կտրել, բերել մեկ տարր և ներկայացնել այստեղ, կարծում եմ` սխալ է: Պատմում էին, որ զբոսաշրջիկին տանում են ինչ-որ գյուղ` հուշարձան ցույց տալու, պարզվում է` այն արդեն Երևանում է: Ի՞նչ է նշանակում` տան կոլորիտից մի սիրուն իր դնել հարևանի տանը և ասել` եկեք, այստե՞ղ նայեք: Հուշարձանը կարելի է տեղափոխել բացառիկ դեպքում, եթե վտանգված է:
-Պեղումների ընթացքում ի՞նչ զգացում եք ունենում, որ ճանաչո՞ւմ ենք, թե՞ չենք ճանաչում մեր երկիրը:
-Ինչ խոսք, որ մեր երկիրը կեսի կեսի չափով էլ չենք ճանաչում: Որքա՞ն եք ճանաչում Ձեր կողքով անցնող օտար մարդուն. Դուք նրան արտաքուստ կարող եք մտապահել կամ ոչ: Հայաստանն այդպես է, արտաքուստ ենք պատկերացնում նրան: Շատերն ասում են` պատմությունը գիտենք: Շատ բաներ չգիտենք: Անասելի սիրելի է Հայաստանը, սիրում եմ ամեն ժայռը, ամեն առվակը, ամեն փոքրիկ քարը, բայց էլ ավելի հետաքրքիր է, երբ փորձում ես պատկերացնել, թե հնագույն ժամանակներում ապրած ժողովուրդն ինչպես է այդ ամենը յուրացրել, ինչպես է կերտել: Շատ լավն են եղել: Մենք հիմա էլ ենք լավը, ուղղակի պետք է ձերբազատվել մի քանի վատ սովորություններից` նախանձ, բամբասանք, որոնցից ոչ մի օգուտ չունենք և չվախենանք ճիշտն ասելուց: Հեղինակային երգի մեջ ասում ենք այդ ճիշտը։
Զրույցը՝ Արմինե ՍԱՐԳՍՅԱՆԻ

AddThis Social Bookmark Button
 
Կայքում են
We have 23 guests online

Աջակից

Place Your ad here!