Վերջերս թարմացվել են

Մամուլը մեր մասին Ոչ ոք չի պատվիրում, ոչ ոք չի վճարում երգի համար (hetq.am)

Ոչ ոք չի պատվիրում, ոչ ոք չի վճարում երգի համար (hetq.am)

15 հունիսի, 2011

Hovakim Saghatelyan«Իրենք ճարտարապետ չեն, որ ասեն` գիտե՞ք, այս գիծը սխալ է արվել, իրենք ջրամատակարարման համակարգի աշխատողներ չեն, իրենք չեն որոշում` ճանապարհները ոնց գնան, բայց իրենք ասում են, որ կա իրենց տեսանկյունը` սա ճիշտ է, սա սխալ է: Ու դա ասում են պոետիկ, սիրահարի ձեւով»,- ասում է Հովակիմ Սաղաթելյանն իր բարդ ընկերների մասին:

Նա շարունակում է` ասելով, թե երբ հեղինակային երգիչն առնչվում է այդ ամենին, կոնկրետ լուծման ճանապարհներ ցույց չի տալիս, ուղղակի բացում է մարդկանց սրտերը: Հետո արդեն քաղաքի մասին երգ լսելիս այդ մարդու սիրտը կարող է ցավ ապրել Գետառի համար, որը թաղեցին, եւ ոչ մեկը ձայն չհանեց, տրամվայի համար, որը, չգիտես ինչու, անհետացավ, մինչդեռ բոլոր հին եվրոպական քաղաքներում այն պահում են որպես հարստություն:

«Այդ սրտի բողոքը` այդ ձայնը, կարող է հանկարծ հասնել այն բանին, որ այսօր, օրինակ, քաղաքում եւս մի հարյուր ծառ չկտրեն, Գետառի մի փոքր կտորը, որ դեռ պահպանվել է, մեկը որոշի` լավ, ամոթ է, գոնե սա թողնենք, երեւանցիներն իմանան, որ գետ են ունեցել, որ փոքր, ցածրահարկ քաղաք են ունեցել պարտեզների մեջ, այլ ոչ թե այն, ինչ հիմա են տեսնում` շարված տուփեր, որոնք ճարտարապետություն են անվանում»: Հովակիմ Սաղաթելյանն անգամ համոզված է, որ մի լավ երգը կարող է ավելի մեծ ազդեցություն ունենալ մարդկանց սրտերի վրա, քան 700 կուսակցություն` իր ծրագրերով:

Անցած ուրբաթ Բարդերի ակումբը տոնում էր իր ծննդյան երկու տարին: Պայմանավորվածության համաձայն` բարդերն այդ օրը երգեցին այն երգերը, որոնք գրվել էին ակումբի հիմնադրումից հետո: Դրանք, պարզվում է, քիչ չեն: Այս ընթացքում հարյուրավոր հեղինակային երգեր են գրվել, բարդեր են եղել, որ տասնյակ երգեր են գրել: Հովակիմ Սաղաթելյանը խոստովանում է, որ վերջին երկու տարում ավելի շատ երգ է գրել, քան իր ամբողջ կյանքի ընթացքում:

Այնուամենայնիվ, ինչպես եւ գիտեն բոլորը, հեղինակային երգի պատմության ողջ ընթացքը շատ ավելի երկար է, քան ակումբի կայացումը: Այդ շարժման ակունքները շատ հնուց են գալիս, ոմանց կարծիքով` հատկապես Հայաստանում: Դրանք հասնում են մինչեւ էպոս, այսինքն` գուսաններն են տարածել «երգելով խոսքը»:
Մենեստրելները, գուսանները, տրուբադուրները այսօրվա բարդերի նախատիպերն են: Մարդիկ, ովքեր ունեն սրտի խոսք եւ ապրում են քաղաքում: Նրանք կարող են տարբեր բաներով զբաղված լինել, բայց ինչ-որ պահի վերցնում են իրենց փողը, կիթառը կամ քամանչան ու այդ խոսքը հասցնում մարդկանց: «60-70-ականներից տղաներով հավաքվում էին տարբեր քաղաքներում` Մոսկվայում, Երեւանում: Երգը միայն երգ չէր` որպես այդպիսին, որպես արվեստ, երգը նաեւ սոցիալական բնույթ ուներ, բողոքելու եւ ուրախանալու մարդկանց ձեւն էր: Բարդերը մենեստրելներն էին, գուսանները, որոնք երգի ձեւով, հաճախ կատակ-երգի ձեւով ինչ-որ գաղափարների մասին էին խոսում»,- պատմում է հեղինակ-կատարողը:

Մի ժամանակ եկավ, երբ Երեւանում բարդերի գործունեությունը դադարեց, նրանք գրեթե չէին երեւում. կամ բարդերն էին վերացել, կամ իրենց ունկնդիրները: Այս շրջանի մասին խոսելիս Հովակիմ Սաղաթելյանը պատմում է քեռի Գագիկի մասին (Գագիկ Փարադյան), ով «Այրուձի» հեծյալ ակումբի ղեկավարն է, «սիրտն ու հոգին»: Այս ակումբի արշավների ժամանակ մարդիկ հավաքվում էին խարույկների շուրջ ու երգում կիթառի նվագակցությամբ:

Առհասարակ խարույկների մասին Հովակիմ Սաղաթելյանը խոսում է ոչ թե որպես ֆիզիկական, այլ խորհրդաբանական, սիմվոլիկ երեւույթի: Նրա կարծիքով` դրանք իրենց բնույթով շատ դեմոկրատական են, որտեղ եւ անվանի երգիչը կարող է երգել, եւ մարդ, ով առաջին անգամ է կիթառ վերցնում եւ ընդամենը մի քանի ակորդ գիտի: Խարույկի շուրջ ծավալվում են զրույցներ, որոնց ժամանակ մարդիկ իրարից թաքցնելու բան չունեն:

«Խարույկի շուրջ երբ հավաքվում են, այնտեղ չկան սեղան, աթոռ, որ ինչ-որ ձեւով նստես, չկա ռեգլամենտ` ինչ պիտի խոսես, ինչ է կարելի, ինչ չի կարելի: Այնտեղ կա մեկ ռեգլամենտ` աստղազարդ երկինք, ջերմ կրակ եւ ցուրտ, իրար կպած մարդիկ: Իսկ երբ մարդիկ հավաքվում են քաղաքում, ինչ-որ տեղ ու երգում են, էլի այդ նույն մթնոլորտն է, որովհետեւ տարբերություն չկա` դու նկուղո՞ւմ ես, թե՞ ինչ-որ համերգասրահում: Դա է խարույկի խորհրդաբանությունը»,- ասում է նա: Այդպես` մի խարույկի շուրջ ծավալված զրույցներից մեկի ընթացքում հարց է հնչում` ո՞ւր են հայ երգիչները, որովհետեւ ժամանակին, երբ մի բան էր տեղի ունենում, ինչպես, օրինակ, Ղարաբաղյան շարժման ժամանակ, շատ երգիչներ կիթառով կանգնում էին Ազատության հրապարակում` այնտեղ, որտեղ այսօր սրճարաններ են, համերգներ էին տալիս եւ իրենց ունկնդիրն ունեին:

Հովակիմ Սաղաթելյանի խոսքերով` հեղինակային երգը, լինելով մի աշխատանք, որը եկամուտ չի բերում եւ հիմնական գործը չէ, դառնում է բարդերի «երկրորդ ես»-ը, ալտեր էգոն, «մարդ կա` ավելի շատ է ալտեր էգոյին տեղ տալիս, այսինքն` դա դառնում է նրա առաջին կերպարը, մարդ կա` քիչ»:


Պատահական չէ, որ խարույկը` իր շուրջը նստած մարդկանցով, կիթառներով, առիթ դարձավ, որ բարդերը նորից սկսեն հավաքվել երկար տարիների անհայտությունից հետո: Շուտով կայանում է ակումբի առաջին համերգը, որը տեւում է 7 ժամ: «Մարդիկ այնքան էին կարոտել երգելուն, իրար հետ շփվելուն, անկեղծ խոսքին, որ 7 ժամ երգում էին, եւ կիթառը ձեռքից ձեռք էր անցնում»,- հիշում է Հովակիմ Սաղաթելյանը:

Այդ օրը համերգին ներկա էր նաեւ Ռաֆայել Պապայանը: Օկուջավայի նրա թարգմանությունների մասին Հովակիմ Սաղաթելյանն ասում է, որ այնքան լավն էին, որ թվում էր, թե «60-ականների շունչը հայերենով այդ մարդը բերել, նվիրել էր մեզ»:

«Նա այն մարդկանցից է, որոնց մասին կարելի է ասել, որ դա մարդկային ուրիշ որակ է, մարդիկ, որոնք կյանքում չեն կարող գնալ կոմպրոմիսի: Նրանք պարզ, մաքուր երեւույթներ են, ինչ-որ գոտիներ են մեր կյանքում: Եւ շփվելով այդ մարդկանց հետ` ինչ-որ բան ներսումդ փոխվում է, դու էլ չես հասկանում` ոնց: Այդ անունները` քեռի Գագիկի, Ռաֆայել Պապայանի, մեր բոլոր տղաների, որ կան, փաստորեն, խողովակներ են, որոնցով այդ լույսը տարածվում է ինչ-որ շրջանակներում»,- ասում է նա:
Հասարակության մեջ քաղաքական ուժերի, կառավարության, քաղաքացիական տարբեր խմբերի կարծիքների կողքին կա նաեւ բարդերի կարծիքը կամ խոսքը, որը պատվիրատու չունի:
«Շատ բարդերի գիտեմ, որոնք գնում են ինչ-որ պետական հիմնարկներ, դրանից հետո վիրավորված երգ են երգում, որը, պարզվում է, շատ մարդկանց սրտից է բխում: Իրենք պատվեր չեն կատարում, օրինակ` երգ երգել կադաստրում ինչ-որ մի վատ աշխատողի մասին: Այսինքն` բարդերի երգն առանց պատվերի երգ է: Ոչ ոք չի պատվիրում, ոչ ոք չի վճարում այդ երգի համար: Դա է տարբերությունը: Երգի մեջ եւ բողոք կա, եւ սեր. բողոքը հենց այդ սրտացավությունից է գալիս, որոհետեւ իրենք տեսնում են երեւույթը լավ լույսի մեջ, այն լույսի, որը սիրտը բաց մարդը կարող է տեսնել»,- ասում է Հովակիմ Սաղաթելյանը:

Նրա խոսքերով` բարդերն էլ սովորական մարդիկ են, տարբեր մասնագիտությունների տեր, բայց կա մի տարածություն սրտի մեջ, մի այգի, որն աշխատում են մաքուր պահել: Բարդը չի խոսում իր խնդիրների, իր անձի տկարության մասին, այլ «կիսում է այն մի կտոր լավը, որ կա իր մեջ»:


Առաջին համերգից հետո անցել է երկու տարի: Այս երկու տարվա ընթացքում պարզվեց, որ շատ մարդիկ են ուզում ունկնդիր լինել այդ անկեղծ զրույցներին: Բարդերը դուրս են եկել խոհանոցներից կամ ննջասենյակներից, որտեղ հավաքվում էին շատ փոքր, նեղ շրջանակով: Այսօր քաղաքը գիտի, որ կան հեղինակ-երգիչներ, ովքեր ինչ-որ տեղ հավաքվում են եւ կատարում իրենց երգերը:

«Պատկերացրեք` եթե ամբողջ քաղաքում մարդիկ իրար հանդիպեն այդ տրամադրությամբ, պարտադիր չէ կիթառով, երգով կամ բանաստեղծությամբ, մարդիկ այդ տրամադրությամբ հավաքվեն, որոշեն ինչ-որ հարց լուծել: Այդ տրամադրության կուլտիվացիան կարող է լինել հենց այդպիսի փոքրիկ ակումբներում, ոնց որ կար «Այրուձիում» կամ Պապայանի թարգմանություններում, մեր տղաների ու աղջիկների երգերում: Այ դա է արժեքավոր»,- ասում է Հովակիմ Սաղաթելյանը:

Մերի Միքայելյան

AddThis Social Bookmark Button
 
Կայքում են
We have 25 guests online

Աջակից

Place Your ad here!